Oznakowanie robót drogowych – jak powinno wyglądać

Oznakowanie robót drogowych to bardzo ważna kwestia, która wskazana została w przepisach prawnych. Jeśli planujemy roboty drogowe, konieczne jest poznanie odpowiednich dokumentów, takich jak np. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23.09.2003 r. ws. szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach i wykonywania nadzoru nad zarządzaniem. Co powinniśmy wiedzieć o oznakowaniu robót na drodze?

Roboty drogowe

W celu przeprowadzenia robót tego typu trzeba stworzyć projekt organizacji ruchu w trakcie robót. Dokument zawiera między innymi opis ewentualnych zagrożeń, opis techniczny drogi oraz ruchu w danym miejscu itp. Nie zapominajmy o tym, aby w projekcie umieścić plan orientacyjny i sytuacyjny. Zakres planowanych czynności obejmować musi każdy etap i stan danego pasa drogowego. Jeśli czynności są wieloetapowe, nie bez znaczenia jest harmonogram robót. Oznakowanie robót w pasie drogowym jest gwarancją zachowania bezpieczeństwa i działań zgodnie z przepisami prawnymi.

Oznakowanie robót drogowych

Czego dotyczy oznakowanie robót drogowych? Faktem jest, że zabezpieczenie i oznakowanie czynności prowadzonych w pasie drogowym musi zostać dostosowane do występujących utrudnień. Kwestia bezpieczeństwa w tym wypadku jest najważniejsza. W tym wypadku stosuje się specjalne znaki i urządzenia, które widoczne są za dnia i w nocy. Co ciekawe, spore znaczenie mają tutaj barwy urządzeń, jakie mogą być:

  • Białe
  • Czerwone
  • Żółte
  • Czarne

Warto zauważyć, że osoby pracujące w takim miejscu muszą nosić odpowiednią odzież o barwie żółtej lub pomarańczowej z odblaskowymi elementami. Pojazdy z kolei wyposażone są w ostrzegawcze sygnały świetlne błyskowe o żółtym kolorze. Trzeba pamiętać o tym, aby pojazd oznakować pasami na przemian barwy białej i czerwonej o wymiarach 250×250 mm, tablicą zamykającą lub ostrzegawczą. W razie części urządzeń, które wystają poza obrys pojazdu, stosuje się taśmę ostrzegawczą U-22.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Podczas prowadzenia robót budowlanych, nie można pomijać organizacji ruchu drogowego. Na krajowych drogach trzeba zapewnić możliwość przejazdu pojazdów z prędkości do 60 i 80 km/h na autostradzie. Odcinek z ograniczeniem nie może wynosić więcej niż 500 m. Organizacja robót drogowych wskazuje także na to, że minimalna szerokość pasa ruchu powinna być większa niż 3 metry dla wahadłowego ruchu lub jednego kierunku ruchu oraz 6 metrów dla dwóch kierunków. Drogi z poboczami wiążą się z szerokością wynoszącą odpowiednio 2,75 i 5,50 m. Tablice kierujące w takich miejscach wyznaczają krawędź jezdni. Nie zapominajmy o tym, że aktywne oznakowanie świetlne i poziome powinna mieć zmiana toru jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *